Tips og tjekliste til havefesten!

Vi er 100% enige i, at en havefest er den bedste fest! Men en gennemført havefest kræver også at der er styr på detaljerne (og dem kan der være mange af) 😊

Derfor har vi lavet en liste over ting man muligvis skal huske eller bruge til sin havefest, samt et par gode råd!

Hvilket telt?

Overvej om I er til de klassiske hvide festtelte eller om i måske er mere til det moderne panoramatelt? 

Panoramatelte er uden tvivl de flotteste telte man kan få, man skal dog være opmærksom på, at hvis det er sommer og 26 grader uden for, så er et panoramatelt måske ikke den bedste løsning hvis I skal sætte jer til bords ved 12-15-tiden (hvor solen står højest), da den gennemsigtige dug ikke giver noget skygge. 

Skal I derimod f.eks. holde et bryllup og først sætte jer til bords ved 17-18-tiden, så vil vi til hver en tid anbefale et panoramatelt, da det skiller sig enorm meget ud fra de traditionelle hvide telte.

(Obs: Alle siderne på alle vores telte kan fjernes, så der kan komme lidt gennemtræk)

Hvor stort skal teltet være?

Pladsen afhænger meget af om i skal sidde ved aflange eller runde borde, samt hvor mange ekstra ting der skal være plads til (f.eks. bar, dj, buffetbord mm).

Tommelfingerreglen hedder:

Aflange borde = som minimum 1 kvm pr. kuvert + plads til ekstra ting

Runde borde = som minimum 1,5 kvm. pr. kuvert + plads til ekstra ting

Så et par bud hvor der skal være plads til 60 kuverter ved runde borde og plads til bar, dj, selfieområde og dansegulv vil være (60 kuverter* 1,5 = 90 kvm + plads til ekstra ting) f.eks. 

6*21 meter telt = 126 kvm

12*12 meter telt = 144 kvm.

Skal i f.eks. være 60 kuverter og bare plads til et buffetbord, så ville et godt bud være et telt på 6*12 meter (72 kvm).

Gulv i teltet?

Det korte svar er JA ALTID!

Hvad er fordelene ved gulv i teltet?

  • Bordene står mere stabilt
  • Stolene kan ikke synke ned i græsset
  • Stiletternes hæle synker ikke ned i græsset
  • Hvis det regner, så bliver der ikke vådt 
  • Dj/band udstyr beskyttes bedre
  • Det er nemmere at danse på

Varme:

Ingen fester må dø pga. manglende varme! 

Derfor er det en god idé (nærmest uanset årstid) altid at overveje hvordan i vil holde jeres gæster varme (det er nok de færreste der kan få alle gæster til at danse hele natten)

Uden for sommersæsonen eller hvis det er en kølig sommer, så kan man leje en varmekanon, som står udenfor teltet og skyder varm (ren) luft ind i teltet. Med vores termostat, kan i faktisk selv indstille den til at køre så den holder en konstant varme i teltet på f.eks. 21 grader.

Er det derimod en dejlig varm sommerdag og skal i holde en fest, som skal vare til sent på natten, så kan et par små gasvarmere fungere super godt.

Et godt tips er også at sørge for nogle tæpper til om aften/natten, som jeres gæster kan tage (de plejer at være et hit hos især folk med bare ben).

Belysning:

Lys er både praktisk og en del af udsmykningen til jeres havefest!

Lyskæder (som vi er fan af) i loftet af teltet giver både en god belysning og ser hamrende smukt ud! (vores lyskæder er delt op i flere stik, så hvis i f.eks. skal have det lidt mørkere når der åbnes op for dansegulvet, så kan dette nemt gøres ved at slukke for enkelte kæder.

Det kan også være en rigtig god idé at hænge nogle lyskæder op i haven, så folk kan se hvor de går når der skal trækkes luft eller man skal ind til toilettet (og så skaber lyskæderne igen bare en smuk stemning).

Det kan også være hyggeligt med fakler rundt omkring i haven eller et lille bål, men sørg for på forhånd af have aftalt hvem der står for at tænde dem, samt evt. fylde op.

Diskolys – skal der danses til festen, så undersøg også om en evt. dj/band medbringer festlys, eller om det er noget I skal leje med.

Sidst, men ikke mindst! – Så sørg altid for at have lidt levende lys rundt på bordene!

Et billede, der indeholder udendørs
Automatisk genereret beskrivelse

Reception:

Skal i holde en fest hvor der skal afholdes en reception inden selve middagen/festen, så kan det være rart at samle folk under nogle pavilloner eller et andet telt, dels fordi man ofte er flere gæster til receptionen og derved fylder, men også fordi at det kan være ”nemmere” at sende middagsgæsterne ind i festteltet frem for at skulle sende receptionsgæsterne ud af teltet.

En billigere løsning kan også være at booke et lidt større telt, hvor der er reception i den ene ende af teltet. 

Kolde drikkevarer:

Gør nogle tanker omkring drikkevarerne, skal i have fadølsanlæg, dåseøl og sodavand, laver i et tag selv drinksbord eller har i bestilt nogle bartendere?

Uanset hvad, så sørg altid for at der er masser af isterninger (evt. også til at ligge i baljer, som drikkevarerne kan ligge i). En god idé kan også være at leje et ekstra køleskab, som kan stå inde i teltet.

Mad og servering:

Skal i bruge et ekstra lukket telt som jeres kok/tjenere skal anrette i, eller skal de bruge jeres hus?

  • Uanset hvor de anretter og gør jeres mad klar, så sørg altid for at der er nok bordplads (lej evt. ekstra borde) og sørg for der er nok køkkenrulle, viskestykker, håndklæder og skraldespande samt skraldeposer. 

Service:

Har i selv service som der skal vaskes op, så overvej engangsservice til desserten/natmaden, så kan jeres tjenere sendes hurtigere hjem (eller I har mindre at se til selv, dagen efter).

Skal i leje service, så husk at leje en kuvert ekstra, hvis der skulle gå noget i stykker, eller en kniv bliver tabt og gjort beskidt.

Strøm:

Lyskæder bruger ikke meget strøm, men skal i både have popcornmaskine, ekstra køleskab, dj-udstyr og jeres opvaskemaskine kørende på samme tid, så kan det godt give lidt udfordringer. Undersøg derfor på forhånd hvor I skal trække jeres strøm fra og sørg altid for at forlængerledningerne er foldet helt ud, samt at der er jordforbindelse i.

(Hør evt. naboen om I må stjæle lidt strøm for et par flasker vin)

Et billede, der indeholder tekst, indendørs
Automatisk genereret beskrivelse

Toiletbesøg:

Tænk over hvor mange kuverter I skal være, samt hvor mange toiletter I har i huset – Overvej om I skal leje en toiletvogn. Har i 2 toiletter i huset og bliver i 50-70 kuverter, så burde det kunne klares uden at leje ekstra vogn, men for nogle er det også rart at alle gæsterne ikke skal igennem huset (især hvis der er vådt på jorden).

Hvad hvis det regner?:

Skulle det regne en masse, så frygt ej – Festen og dagen bliver stadig fantastisk, hvis bare i har forberedt nogle små ting.

  1. Få evt. en pavillon opsat til dem der ryger eller bare trænger til luft.
  2. Overvej om I skal lave en ”gang” med pavilloner fra telt til hus, så tjenere og gæster ikke bliver våde.
  3. Har I ikke mulighed for at lave en overdækket gang, så stil en spand med 5-15 paraplyer i, som folk kan benytte, når de skal bevæge sig ud i regnen.
  4. Hvis det regner rigtig meget, så kan det være en god idé at have en mikrofon som benyttes under talerne.
  5. Det er altid smart at lægge en stor måtte i indgangen af teltet, men især hvis det regner.

(Nyd dagen og også regnen, den kan faktisk give en vildt hyggelig stemning i teltet (især hvis det er et panoramatelt, hvor man kan se regnen ramme taget og løbe ned på jorden).

Naboerne:

Skal havefesten holdes i et tættere bebygget område, så er det sjovest at være på forkant med naboerne! – Skriv på byens Facebookgruppe at I skal holde fest eller skriv en lille hilsen og læg i de nærmeste naboers postkasser evt. med en lille chokolade.

Dagen der på! 

Efter måske den bedste fest i jeres liv, så er det ikke altid det sjoveste at vågne op til oprydningen, men ligesom så mange andre steder man lejer, så husk at det selvfølgelig også er en mulighed at slippe for det meste af oprydningen og rengøringen – Hvis i prioritere det, så kan I sætte penge af til at få nogle til at stå for den kedelige del, dagen efter festen.

Har I derimod ikke lyst til at bruge penge på den del, så sørg for at invitere nogle gode venner/familie som har deltaget til festen hjem til morgenmad og oprydning (og måske en reparations bajer).

Husk – Vi hos Din Havefest, står selvfølgelig for hele nedpakningen af teltet. 

Rigtig god planlægning og god fest!

Telte og gulve
5

Hvide telte

5

Panoramatelte

5

Gulve

Møbler

5

Borde

5

Stole

Lyd og lys

5

Fest højtalere

5

Festlys pakke

5

Lysestager

5

Lysekroner

5

Tyl og lyskæder

Indretning og udstyr

5

Popcornmaskine

5

Candyfloss maskine

5

Bordfodbold

5

Opvarmning

5

Ballon pynt

Service

5

Tallerkner

5

Bestik

5

Glas og krus

5

Kander

5

Andet

5

Opvask